Stockholm 10/2016

Severské země rozhodně nejsou ničím, co by mě lákalo, ale asi bych to v Evropě neměla opominout a tak když Wizzair nahodí svoji 20% akci, tak kupujeme.  Za 990,- Kč dvě zpáteční letenky z Wroclawi. Ve směnárně ještě měníme peníze PLN za 6,3 CZK a SEK za 2,87 CZK. Předně musím říct, že jsem byla plná nesmyslných předsudků a klamavých představ, neboť Stockholm je stejně úchvatně královské město jako Londýn, jen v mnohem menším a útulnějším pojetí. Je to perla Evropy a já jsem nadšená, že jsem tam mohla strávit aspoň jeden víkend.

22. 10. 2016 – Wroclaw – Stockholm

Budíček v 1:30hod. – no budiž, tentokrát bez snídaně statečně vyrážíme směr Wroclaw. Cesta v mlze byla předzvěstí toho, že tento trip bude opravdu podzimní. Ani předpověď neslibovala žádné zázraky a bohužel se tentokrát nespletla. Do Wroclawi přijíždíme v 6.30, parkujeme kousek od letiště v předem zamluveném parkingu Strachowice (celkem za 32 PLN) a do pěti minut sedíme v letištní hale. No spíše sedo-ležíme na plážových a gumových lehátkách, poctivě se střídáme. Před desátou se jdeme odbavit, kupujeme vodu (4PLN) a v 10:15 hod. konečně vzlétáme směr Stockholm.

Na letiště Skavsta, které je velmi maličké dosedáme těsně po 12 hod. a už ve 12:10 obsazujeme poslední dvě místa v buse Flygbussarna, kam jsme koupili jízdenky předem (zpáteční pro dva za 1.608,- Kč). Vyplatí se to o trochu víc než koupit je na místě. Dle počtu autobusů na letišti se zdálo, že jakmile se jeden naplní a odjede, vyráží hned další nehledě na jízdní řády. Jízdenka je trochu zvláštní, neb byly všechny 4 jízdy pod jedním QR kódem, ale nakonec vše proběhlo i přes mou nedůvěřivost v pořádku. Výhledy na nádherně žlutavé lesy a žluté dopravní značky varující před losy nám ukazují první krásy Švédska. Je sice zataženo a prší, ale co na plat, musíme se dobře naladit a z nádraží vyrazit do královského Stockholmu.

Cestu z autobusového terminálu trošku hledáme, navíc Honzík vzal asi sto let starou mapu, takže těžko se orientovat, ale podle věže radnice se trošku vymotáme a přes most vyrážíme do Gamla Stan – starého města a tedy královského centra, jež se nachází na samostatném ostrově. Samotné město vzniklo zhruba v 16. stol. a jeho historické dlážděné centrum je obklopené středověkými domy a klikatými uličkami. Hned z dálky je vidět po levé straně Starého města šlechtický dům Riddarhuset, který je velmi krásný a o kterém se říká, že je nejkrásnější budovou Stockholmu. Měl by být vyzdoben 2325 královskými erby. Vstup je však velmi omezený, takže my jsme si jej prohlédli jen zvenčí, ale za podívanou rozhodně stojí. Při příchodu na ostrov Gamla Stanás vítá půlkruhová budova Parlamentu, za níž se schovává královský palác, který takovou architektonickou krásou bohužel neoplývá. Spěcháme rychle koupit vstupenky, neboť palác zavírá v 16 hod. a netušíme, jak dlouho může návštěva zabrat. V paláci stejně jako ve většině stockholmských objektů je šatna i úschova batůžků, což nám dost odlehčilo. Kupujeme kombinované vstupenky za 180 SEK na osobu, které kromě paláce zahrnují i muzeum hradu Tre Konor, královskou pokladnici a kostel Riddarholmskyrkan (ještě lze koupit za 160 SEK jen vstup do prvních 3 jmenovaných a kostel pak samostatně za 50 SEK), vstupenka je platná 7 dní, takže moc spěchat nemusíme. Celý palác projdeme bez toho, aby nám někdo vstupenku zkontroloval, tudíž jsme se domnívali, že je to zdarma a prohloupili jsme, ale zjistili jsme, že Švédové jen nejsou moc pečliví při kontrolách a tak tam více nejsou než jsou.

Apartmá paláce, která královská rodina užívá do dnešních dní jsou obrovská, honosná, ale stěny a stropy nejsou zdaleka tak zdobené jako bývá zvykem v jiných královských sídlech. Procházíme jak apartmá královské rodiny, tak i apartmá hostů a státních návštěv, která jsou už více strohá co do vybavení. V prvním patře se koná výstava královských rouch, řádů a řetězů, které jsou udělovány při slavnostních příležitostech a za ní je v trůnním sále královny Kristiny mimořádná výstava královských svatebních šatů. A to je teda paráda. Můžeme porovnávat šaty jednotlivých generací i rozdílnost mezi svatbami královských nevěst a korunní princezny. Prostě nádherné. Kochala bych se ještě teď. Úplná královská pohádka.

Po návštěvě paláce navštívíme muzeum hradu Tre Konor (Tří korun), který byl původním královským sídlem. Zachvátil ho však požár a na jeho místě byl na původních základech v 17. století postaven současný palác. Nachází se zde dochované artefakty hradu a části zdiva, obrazy a modýlky, ale žádná hitparáda to není. Pravým opakem je státní pokladnice, pro mě tedy spíše klenotnice, kde se nalézají královské koruny a jiné panovnické skvosty jako žezla a jablka. Nádhera!

V úschovně paláce vyzvedáváme batohy a hledáme Armoury museum, které by mělo být v blízkosti paláce. Před palácem jsou veliké vlajky muzeum, tak usoudíme, že to je náš cíl a vítáme dovnitř. Zjišťujeme však, že to je muzeum platidel a do pěti minut jsme venku. Tlačí nás čas, tak ani toto muzeum, které je zdarma, nás neuchvátí. Armoury museum je hned naproti vstupu do muzea platidel přímo v budově královského paláce po jeho pravé straně. Vcházíme dovnitř, navštěvujeme první místnost a….  Wau! Krása! Je to muzeum královských obleků, brnění a běžných drobností. Především tedy šatstva. Naprostý kostýmový skvost! Po prohlídce scházíme nic netuše ještě o patro níže a mě už padá brada až na zem. Výstava královských kočárů mě totálně nadchla. Ohromné kočáry včetně koňských spřežení v útrobách královského paláce. Nádherná přehlídka všemožných vozů, vozítek, kočárů a saní. To se prostě musí vidět! A vstup do muzea je zdarma. Kdyby bylo na mě, chodím tam do konce naší dovolené stále dokola.

Kousek o královského paláce se nachází slavné náměstí Stortorget, kde v roce 1520 nechal dánský král Kristián II. nechal popravit 80 švédských šlechticů, jejichž hlavy pro výstrahu navršil na zdejším náměstí. Na náměstí stojí domy s barevnými fasádami a po pravé straně je slavná budova Burzy, kde je Nobelovo muzeum a kde se scházejí akademici při volbě nositele Nobelovy ceny za literaturu. Uličkou Vasterlanggatan procházíme Starým městem a v téměř u jejího konce odbočujeme doleva do uličky Marten Trotzigs Grand, která je nejužší uličkou Stockholmu a v některých částech má méně než 1 metr. Jedná se ale o trochu nechutnou uličku, která moc není turistickou atrakcí a s pražskou uličkou v Čertovce se nedá srovnávat. Ze Strého města přecházíme most do čtvrti Soddermalm, kde po pravé straně kotví náš dočasný domov, loď Den Roda Bäten, která je pro příští 3 noci naším útočištěm. Proto není moc milým zjištěním, že za 3.920,- Kč na 3 noci tu není ani topení a společné koupelny s WC jsou trochu spartakiádní. No co už, ubytujeme se v naší miniaturní kajutce a abychom tam nemrzli, vracíme se do krápajícího města a to na vyhlídku nad naším ubytováním. Ve městě hledáme nějaké laciné zařízení, kde bychom dostali aspoň čaj. Vybíráme nakonec po delším hledání McD, který je útočištěm místních bezdomovců, takže chuťovčička. Dáváme si 2x BigMac menu za 134 SEK a vracíme se zpátky do postelí, které jsme si usilovně povlékli. No co bychom taky  od nejlevnějšího ubytka ve Stockholmu chtěli. Aspoň, že lokalita je perfektní, v centru jsme do 10 minut.

23. 10. 2016 - Stockholm - Radnice - Serge Torg - Hallwylska - Arkdes muzeum

Ráno v 8 hodin vyrážíme z naší mikrokajuty do deštivého Stockholmu. Počasí je tedy dost hrozné, Honzík má ze včera totálně promočené boty s prasklou podrážkou vystlané toaleťákem a já ho neustále přemlouvám, že je lepší koupit si boty než pak ležet doma s horečkou. No každopádně jdeme tedy po nábřeží k radnici, která je nepřehlédnutelnou dominantou města nejen pro svůj naturální cihlový vzhled, ale především pro svou neobvyklou věž, která připomíná maják a je zdobena třemi korunkami, symbolem Stockholmu. Cestou samozřejmě musíme vyfotit neskutečné množství deštivých fotografií a v 9 kupujeme za 100 SEK/os. vstupenky na první denní prohlídku radnice v 9:30 hod. Potulujeme se po nádvoří, okukujeme suvenýry a těšíme se, co nás čeká. Zhruba sto let stará radnice je ale velmi milým překvapením. Pro svůj dojem historického skvostu byla vybudována z 8 milionů ručně opracovaných červených cihel a veškerý použitý materiál i tvůrci radnice mají svůj původ ve Švédsku. Radnice je světově proslavená především tím, že hostí 10. prosince slavnostní banket po předávání Nobelových cen, a to ve svém Modrém sále, na kterém ovšem ve skutečnosti není modrého vůbec nic, protože původní plány na modrou výmalbu byly zavrhnuty poté, co se místnost dostavila a architekt zůstal cihlovým designem totálně okouzlen. Další zajímavostí radnice je zasedací místnost městské rady s odhalenými trámy a malovaným stropem, který symbolizoval nebe, tj. otevřenou střechu po vzoru vikingských sněmů, kdy každý měl právo slyšet, co se projednává. Další sály jako kruhový, sál s vysokým stropem nebo princův sál, který princ Eugen ručně maloval jsou jen předehrou zlatého hřebu prohlídky, a to doslova, zlatého sálu, který je zdobený mozaikou ze 17 milionů malých zlatých dílků. Zase mi padá brada. Uprostřed je vyobrazená bohyně jezera Mälaren (mimochodem třetího největšího jezera ve Švédsku, jehož okolí je označováno jako kolébka švédské civilizace), což je Stockholm ležící na jezeře, který je umístěn ve středu světa jako neutrální část mezi východem a západem zeměkoule. Opravdu můžu prohlídku jen doporučit.

Z radnice nakonec opravdu pokračujeme do centra moderního Stockholmu, náměstí Serge Torg na sever od centra na nákup bot. Obchody otevírají až v 11, tak chvilku zevlíme a nakonec s úspěchem kupujeme nové Salomony za 799 SEK. Hurá, zima a mokro zažehnáno a teď nachodit další mraky kilásků. Blízko zmiňovaného náměstí je modrý koncertní dům, kde se Nobelovy ceny předávají. Z druhé strany náměstí je pak Městské divadlo a Kulturhaus, centrum kulturního dění Stockholmu, v jehož blízkosti je náměstí dvoupatrové, ale žádná hitparáda to zas není. Cestou do Starého města se ještě zastavujeme v Hallwylska muzeu, což je městský palác se vstupným zdarma, kde aktuálně probíhá i výstava harlekýnů na motivy benátského karnevalu.  Interiéry paláce Hallwylska jsou srovnatelné s královským palácem, takže pokud chcete ušetřit, bude Vám to stačit. Kolem Dramatiska teatern, což je překrásná budova národního divadla, se vydává zpět na Gamla Stan.

Takže hurá zpátky do centra a to na výměnu stráží u paláce. Cestou se ještě stavujeme v kostele Riddarholmskyrkan, kam se vztahuje naše kombinovaná vstupenka ze včera a který je pohřebištěm švědských králů. Že by to byla nějaká velká zajímavost se tedy říct nedá. Pro příště bych si tu návštěvu určitě odpustila. V rychlosti kupujeme francouzský párek v rohlíku (o němž Honzík říká, že bude ve velké francouzské bagetě a nakonec je to pravý český) a hotdog po 30 SEK a běžíme na výměnu hradních stráží. Přehlídka dost o ničem,spíš jen koncert dechovky za pořádného slejváku a neskutečná délka 30 min., kdy se velmi těžko dalo utéct. Totálně jsme u toho vymrzli, zmokli a den se zdál najednou být o dost děsivější. Po úspěšné výměně spěcháme aspoň do kostela Storkyrkan, nejstaršího kotela ve městě, aspoň trochu rozmrznout, i když kostel se nezdá jako optimální místo. Kostel je v těsné blízkosti paláce, vstupné je 40 SEK, ale vhazuje se do připravené nádoby u níž nikdo nestojí, takže nikdo ani neplatí. V kostele probíhají královské svatby a hlavně korunovace švédských králů, je světlý, decentně zdobený a vedle hlavního oltáře se nachází socha Jiřího, který bojuje s drakem. Tato socha symbolizuje snahu Švédska vymanit se z područí Dánska.

Celí zmrzlí se rozhodujeme, že dojdeme do ABBA muzea a trochu se tam ohřejeme, ale vzhledem k velké vzdálenosti to brzy vzdáváme a odbočujeme na ostrov Skeppsholmen, kde se po krátké návštěvě kruhovitého kostela schováváme v Arkdes, centru švédské architektury a designu, kde se hned na úvod zahříváme šálkem - dvěma - kávy a horkou čokoládou za 65 SEK. Vstup je zdarma, takže ideální šance na zahřátí. Jako první si vybíráme videosekci, kde nás vítá Kotleba verbující slovenské nácky a velká část věnovaná syrským uprchlíkům. V samotné expozici moderního umění nějak vůbec nechápeme, tak to rychle probíháme a procházkou pak obcházíme zbytek ostrova v kapkách deště a vracíme se k náměstí Serge Torg na místní kebab. Ten je opravdu originální, ale celkem dobrý. Za 2 kebaby v pitě platíme 114 SEK. Po večeři mizíme pomalu zpět směrem na ubytko a to tentokrát přes druhou hlavní ulici Gamla Stan Österlängg. I v této ulici se nachází socha Jiřího bojujícího s drakem. Zptáky na ostrově Sodermalm se vydává tentokrát nalevo k muzeu Fotografiska. Vstupné stojí 120 SEK, tudíž to oželíme a po pár fotkách z pobřeží na noční Stockholm se vracíme na ubytko. Zmrzlí a totálně utahaní. Po studené sprše padáme kolem osmé únavou do postele.

24. 10. 2016 - Stockholm - Vasa muzeum a ABBA muzeum

Ráno kolem osmé vyrážíme ještě za svítání na vyhlídku nad naším kotvištěm, odkud si prohlédneme město ještě za světla a vydáváme se rovnou na metro. Proslulá umělacká galerie, kterou má stockholmské metro být, nám rozhodně nemůže uniknout. Kupujeme tedy 1-zónový lístek na 75 minut za 36 SEK. Jedeme na Kungsträdgarden, kde je zastávka zdobená sochami a zpět na Terminalen, která je zdobená v motivu modrých kapradin a výstavby metra. Pro mě jednoznačně zajímavější, ale taková hitovka to není. Dojedeme na Karlaplan odkud vyrážíme přímo k ostrovu Djorngarden, který je cílem naší dnešní túry.

V přístavu si v bistru dáváme místní tradiční skořicové rolky Kanellbular a 2x čaj za 130 SEK a kocháme se výhledem na pobřežní promenádu. Hned zkraje ostrova nás vítá úchvatná budova Nordiska Museet (vstupné 120 SEK), za níž se nachází náš cíl - Vasa muzeum, což je muzeum jedné jediné lodi. Uděláme si pár fotek plachetnic v zálivu a už letím pro vstupenky (130 SEK/os.). Wau! Super! Skvělé! Je to muzeum válečné lodi Vasa, kterou nechal v 17. stol. postavit král Gustav II. Adolf jako nejdražší a nejzdobnější plavidlo své doby. Své slávy však dosáhla jinak než bylo původně zamýšleno a to proto, že se kvůli přetížení krátce po svém vyplutí převrhla a potopila. Přesně po 333 letech ji vytáhli, zakonzervovali, zrekonstruovali a já se mohla celou lodí i procesem vytáhnutí pořádně pokochat. Zdobnost lodi je neuvěřitelná, loď byla původně mnohobarevná jak pouťová atrakce, ale nyní má své nezaměnitelné kouzlo. Navíc více než 90% lodi je opravdu původní. Stálo to rozhodně za to!

Dál pokračujeme podél vody k ABBA muzeu, které je spojené s muzeem Pop Music, vstupné platíme 215 SEK/os. a horko těžko platíme po obstrukcích v hotovosti. Muzeum je totiž cashless. ABBA muzeum, které bylo otevřeno teprve v roce 2013, je super interaktivní muzeum, kde jsme si kromě prohlídky života a hudby této slavné švédské skupiny užili i spoustu zábavy, ať už u mixážního pultu, karaoke nebo tanečních kreacích. Z muzea se pomalu po pobřeží vracíme zpět na ubytko, u divadla odbočujeme k náměstí Normalstorg, kde chceme okusit místní fastfood Max. Za menu s rybím burgerem, fazolovým salátem a místní sodovkou Ramlösa + menu s triplecheeseburgerem, hranolkami a limčou platíme 192 SEK. Přes Gamla Stan pak mizíme na ubytko a kolem šesté uleháme do postelí. Přeci jen vstáváme před čtvrtou.

25. 10. 2016 - Cesta domů - Wroclaw

Budíček před čtvrtou a vyrážíme na nádraží. Autobusový terminál je otevřený, takže naštěstí čekáme pěkně v teploučku a pojídáme české makové buchty, které Péťa sbalila Honzíkovi na cestu :-) V 5:05 odjíždí autobus, na letišti jsme okolo 6:30 hod., dáváme si teplý čaj za 60 SEK a jdeme se odbavit. V suvenýrech nic kloudného nemají, takže poslední SEK měníme za 24 EUR a čekáme na letadlo. Před desátou už přistáváme na letišti ve Wroclawi, kde nás pro změnu opět čeká totálně deštivé počasí. Jedeme tedy rovnou k hale výstaviště, tedy Hale Století, která byla postavena u příležitosti stého výročí vítězství Napoleona v Bitvě u Lipska a je zapsána na Seznamu světového dědictví UNESCO. Jedná se o kruhovou halu výstaviště, za níž se ovšem ukrývá poklad v podobě fontány, která v každou celou hodinu hraje úžasná vystoupení na klasickou i moderní hudbu.Trvá to okolo 10 minut a rozhodně to stojí za shlédnutí. Vzhledem k počasí jsme si to tolik neužili, ale i tak bylo krásné. Návštěvu centra vhzledem k počasí odkládáme na neurčito a jedeme domů. Zastavujeme ještě v polském motorestu na polévku žurek, pečená žebra a plněné pirohy se zelím za 130 PLN a na benzínce pro kávu a limo za 8 PLN. Švédskou večeři už si dopřáváme v Ikee, kde nakupujeme pár drobností a šťastní přijíždíme domů. Tento hvězdný královský víkend je již za námi, rozhodně stál za to a hned bych si ho zopakovala a to i za cenu stejně špatného počasí! Teď nás ale čeká další mnohem větší cesta, takže probereme fotky a začneme plánovat ;-)