Krátká dovolená na pomezí Evropy a Asie

Jak to celé začalo

Honzík neuznává dovolené v Čechách a vždy ho lákal Istanbul. Já jsem toužila po Budapešti a udělat mu radost. Wizzair toužil po tom, udělat nám radost oběma a tak přišel se svou tradiční akcí - 20%. K tomu se připojil Eurolines a nešlo jinak než kupovat :-)

22. 9. 2014 - Před odjezdem

Zbývá jeden den a my ještě neměli moc času na přípravy. Stále ještě nemáme ubytování v Istanbulu, ale ceny na booking.com jsou příliš vysoké (aspoň na mě :-)). Já bych to nechala na aplikaci Hotel Tonight, kde máme zdarma ještě 110 EUR. Zaběhla jsem nakoupit mini šamponky a mýdla do drogerie (aby nám prošlo palubní zavazadlo v letadle), sušenky a cestovní polštářky na naší první dlouhou cestu v buse, protože chceme natrénovat na listopadovou cestu busem přes Polsko. Set polštářku s látkovou maskou na oči v prodejně Ferrino na Strossmayerově náměstí v Praze stál lidových 170,- Kč. Ještě stihneme večerní dohady u balení a šup do postele.

23. 9. 2014 - Cesta do Budapešti

Ráno honem do práce, v práci narychlo převléct a honem na Florenc, odkud v 15:00 hod odjíždíme autobusem společnosti Eurolines do Budapešti. Autobus vyjíždí dříve, ale zřejmě jsme tu již všichni. Bus vypadá dobře, je tu dost místa na nohy, o to méně pak v horním úložném prostoru nad hlavami, což nevadí, neboť bus je poloprázdný. Cesta je v pohodě, v ČR funguje i wifi, v zahraničí dál už bohužel ne. Student Agency má výhodu v zábavním portále, kde si můžete pustit filmy nebo písničky, ale za tu cenu je fajn i Eurolines (zpáteční jízdenka 675,-/jednoho). Má dobré časopisy, vodu zdarma a zásuvky taky, takže se každý nějak zabaví. První zastávka v Brně je jen nástupní, první delší pauza je tak až v Bratislavě v 19:00hod., kde se dá zajít na sváču a WC (0,20EUR), ale WC je samozřejmě i v buse.

Příjezd do Budapešti
Do Budapešti jsme dojeli lehce po 22:00 hod., a to na autobusové nádraží u stanice metra Népliget. V metru jsme koupili jízdenky za 350HUF (nepřestupní) a vyjeli z autobusové zastávky Népliget nad metrem na zástavku Ferenc Puskacz Stadion, kde jsme měli mít hotel. Jelikož jsem si myslela, že to podle Google maps na místě poznám a to se samozřejmě v noci nestalo, požádali jsme pár místních, aby nás navedlo. Bohužel místní umí spíš rusky než anglicky, tak nakonec se nás zželelo jednomu pejskaři, který nás k hotelu dovedl. Hotel Hüd (25EUR/noc), který jsme na booking.com našli byl pěkný, koupelna malinká, ale stačila. Hned jsme zalehli a vytuhli dřív než jsem si vypila pivko. Poučení dne - pokud si vezmete nové minipasty na zuby, aby jste se dostali do letadla a zároveň se nevezmete nic ostrého, abyste se do téhož letadla dostali, pak budete mít na místě zřejmě problém s jejich otevřením :-)

24. 9. 2014 - Cesta do Istanbulu

Ráno v Hotelu Hüd honem na snídani, která byla v ceně a překvapivě byla celkem dobrá a pak rychle letět na letiště (nenechte se mýlit hotel zvenčí za světla nevypadá vábně, ale uvnitř byl čistý a zrekonstuovaný). Na zastávku Ferenc Puskacz Stadion už trefíme a tramvají č. 1 zas frčíme na Népliget, automaty na jízdenky byly přímo na nástupišti. Tentokrát jsme koupili pro každého 2 přestupní lístky po 530 HUF. K našemu velkému údivu ale vylezlo 8 lístků a to proto, že jako přestupní lístek slouží dva jednotlivé (pozor na to - jsou označené tak, že jdou po sobě, je nutné procvaknout nejprve první část lístku a následně při přestupu další), v tramvaji je pak taková ta klasická stará štípačka, která lístek proděraví :-) Jak nostalgické.. Dojeli jsme na nám již známý Népliget a odtud jsme se přesunuli metrem na konečnou zastávku Kóbanasy odkud jel bus s označením 200E na letiště. Autobus jezdí během dne maximálně každých 10 min., takže pohoda, navíc nástupiště je cestou od metra dobře značené. Jízda měla stát 430 HUF, tak jsme prostě procvakli oba ty přestupní, ale kdo ví, jak se to dělá správně :-) Cesta busem na letiště trvala cca 40 min.

Odlet z Budapešti
Letiště bylo sice malé, ale pěkné a fungovala tam wifi, tudíž jsme se snažili najít nějaké ubytování v Istanbulu, ale Hotel Tonight pro tentokrát zklamal a nabídka byla velmi omezená (čti předražená). Nakonec jsme se rozhodli, že to necháme až na letiště v Istanbulu (to zas byl super nápad, co jsem vymyslela, neboť v Istanbulu na letišti pro změnu wifi nebyla :-)) Letěli jsme tradičně s mým oblíbeným růžovým Wizzair, tudíž jsme si mohli místa libovolně vybrat při nástupu do letadla. Letenky jsme koupili za 30360HUF obě dohromady + 9990 HUF za členství, které jsme dostatečně využili. Vyplatilo se vlastně už na tyhle letenky. Na letišti celkem striktně kontrolovali velikost kabinových zavazadel, ale my jsme s naším skromným vybavením prošli bez problémů. Prostě vágusáci :-)

Přílet do Istanbulu
Letiště v Istanbulu bylo opět standardně pěkné, byť bez wifi. Na letišti jsme vyměnili eura a to kurzem 1 EUR = 2,83TL. Dále jsme se na  letišti vydali najít hledat bus 11E, který měl jet do města. Stál hned u výlezu z letiště, řidič nám však oznámil, že jízdenky neprodává a že musíme k okénku přes silnici. Řidič byl však Turek a nikam nespěchal, takže na nás (a pak na spoustu dalších) v klidu počkal (i když já tradičně plašila, že nám určitě ujede). Za 7 TL jsme si koupili jednu Istanbulkart, která platí pro neomezený počet lidí, jen se s ní musí tolikrát projet turniketem, kolik lidí na ni jede. Záloha 7 TL byla vratná, ačkoliv nám na konci vrátil jen 6 TL - prostě bakšiš :-) Na Istanbulkart jsme si nechali nabýt 9 TL, cesta busem do města stála 8,60 TL pro dva. Cesta do přístavu trvala okolo hodiny, spíše víc. V přístavu jsme absolutně nevěděli kam jít, tak jsme se vydali po trase autobusu. Bylo tam několik budov, od kterých vyjížděli ferry - přívozy. První byla honosně značená budova, odkud cesta stála 12 TL a vypadalo to, že jsou tam jen cizinci. Za ní byla méně označená nenápadná budova, odkud odjížděly lodě MHD. V automatu jsme si každý koupili 1 token za 4 TL na 1 cestu do Kabatas v evropské části Istanbulu. Cesta byla krásná, hned se těším na zpáteční :-) V Kabatas jsme pak ale dlouho bloudili a hledali ubytko. Naštěstí jsme si v přístavu koupili aspoň vodu 0,5l  za 1 TL. Ubytování se fakt hledalo zle, hůř než jsem si uměla předsatvit. Hostely ani jiná ubytování nejsu značená ani nadepsané zvonky tu neexistují, takže jsme prošli asi 30 ulic a pořád se ptali a nikdo nevěděl. Nakonec jsme poblíž náměstí Taksim vlezli do jedné restaurace, která měla wifi (to už mě zas přepadala hysterie :-)), dali si vodu a colu za 9 TL a na Booking.com zarezervovali Deniz Apart poblíž. Jenže hledání se opět protáhlo. Ulice jsou úplně k ničemu značené a navíc to nakonec bylo úplně v jiné než říkal booking.com. Naštěstí jeden chlap z deseti to ubytko znal a nasměroval nás. Domácí nám dal vybrat ze 2 pokojů, přičemž ten horní méně smrděl, tak vyhrál, ale v průběhu dne se taky pořádně rozsmrděl a to kvůli místní obecně v Turecku špatně funkční kanalizaci. Na pokoji byla i přistýlka, 2 křesla a ručníky, konvice, instantní káva i hygienické potřeby a přezůvky. Vybalili jsme si a běželi jsme shlédnout západ slunce na Galatskou věž. Ten pohled si nesmíme nechat ujít. Při odchodu s pokoje Honza málem vyrazil dveře, neb jsme neznalí místních poměrů nevěděli, že se otevírají zmáčknutím vypínače :-)

Galatská věž
Čas jsme měli z našeho pohledu slušný, ale při příchodu ke Galatské věži jsme se dostali do reality. U vstupu byla dlouhá fronta, takže jsme se do věže dostali až při stmívání. Nahoru do věže se jede výtahem. Vstupné bylo 18,5 TL a poslední vstup byl možný ve 20:30 hod. Nahoře to pak bylo k ušlapání. Na ochozu se každý pohybuje vlastním směrem, přičemž ulička je tak úzká že se tam stěží dva vyhnou - k tomu když si přimyslíte, že většina jen fotí a tudíž stojí, tak nám prohlídka zabrala cca 1 hodinu. Nahoře pak nabízejí tradiční turistické focení v kostýmech alá harém za nekřesťanskou sumu.

Večerní couráníčko
Unavení jsme se vydali zpět na ubytko, přičemž jsme se cestou chtěli navečeřet. Místní podniky však nabízejí buď kebab ve stánku nebo pak fast foody, pizzu apod. Po dlouhém vybírání jsme zašli do jedné postranní uličky, kde jsme objevili typickou tureckou restauraci, kde se sedělo na sedacích bobkách, Turci tam měli velké hostiny a popíjeli Ayran (slaný jogurtový nápoj s mátou). Objednali jsme si tedy jehněčí kebab, kuřecí špíz, s pitou a ohromným zeleninovým salátem, k tomu colu a ayran a platili jsme 37 TL. Cestou na ubytko jsme ještě koupili 1,5l vody a instantní kávu v sáčcích za 3,5 TL a šli na kutě.

25. 9. 2014 - Průzkum Istanbulu

Ráno jsme si uvařili na pokoji instantní kávu a čaj, zblajzli české věnečky a vyrazili do města. Vzali jsme to nahoru hlavní třídou Istikal Cd na náměstí Taksim. Tam jsme marně hledali přístroj na dobíjení Istanbulkart, několikrát jsme se ptali, ale nikdo nás nebyl schopen navést. Nakonec jsme na dobíjecí automaty narazily v podzemí, kde však přístroj komunikoval pouze turecky, tudíž jsme nejdřív museli okouknout postup od místních. Prozatím jsme dobili 20 TL. Z náměstí Taksim pak jezdá historická tramvaj ke stanici podzemní dráhy Tünel. Při čekání na tramvaj jsme si koupili slaný preclík za 1 TL, který prodávají na každém kroku a jeho ochutnání vřele doporučuji:-) V tramvaji je celkem málo míst k sezení, ale jezdí stejně jen kousek po té hlavní třídě. Podzemkou jsme pak dojeli na Kadikoy odkud pak rovnou tramvají na Sultanamet k Modré mešitě a Hagia Sofia. Mešity jsou vidět z tramvaje, takže nevystoupíte špatně. My jsme se ještě cestou zastavili na kebab á 10 TL aneb plnit sen Honzovi (byl však zklamaný, protože turecký kebab, tedy trochu masa a zeleniny v pitě, nechutná jako bohatý český kebab snezdravými zálivkami).

Modrá mešita, Hagia Sofia
Park před Modrou mešitou je bezprostředně vedle tramvajové zastávky - jsou odtud hezké pohledy na mešitu, uprostřed prostranství se také nachází obelisk. Vstup do Modré mešity je zdarma, je však třeba, aby ženy byly zahaleny, šátky na místě půjčují zdarma a dohlížejí na jejich správné uvázání. Před mešitou je potřeba se zout a podle toho to je pak uvnitř samozřejmě i cítit :-) Mešite je pěkně zdobena a stojí rozhodně za návštěvu. Od Modré mešity se plynule s davem přes park přesouváme k Hagia Sofia, kde je znatelně více lidí včetně místních. Honza si kupuje zmrzku za 5 TL a já zatím bojuju o nejlepší záběr :-) Když už jsme tady, rozhodli jsme se, že se půjdeme podívat dovnitř, beztak jsme žádné návštěvy vnitřků v Istanbulu naplánované neměli a co bysme s těma penězma dělali? :-) Vstupné bylo 30 TL pro jednoho, projít si to můžete samostatně a jak dlouho chcete. Mešita byla původně křesťanským svatostánkem, který byl přeměněn na mešitu, tudíž se zde prolínají jak křesťanské tak islámské symboly. Mešita však slouží vyloženě jako starodávné muzeum, takže ji opravdu stačí navštívit jednou za život.

Cestou z Hagia Sofia jsme se zastavili u Yerebatanské cisterny, kterou jsem chtěla navštívit, ale Honza se dovnitř moc nehrnul. Nakonec souhlasil, ale vstupné se dalo platit jen cash a to v lyrách, které jsme neměli, tak jsme se vydali hledat směnárnu. Nebyly jsme však úspěšní, proto jsme nakonec zavítali do banky na konci ulice vedoucí od cisterny a vyměnili s kurzem 2,78. Cestou zpět k cisterně jsme se stavili v supermarketu a koupili malou vodu, ayran a úžasně zralý fík za 3 TL a pohledy 5 ks za 1 TL. Vstupné do cisterny stálo 20 TL na osobu, přičemž stejně jako v Hagia Sofia neposkytovali žádné slevy ani studentské. Tato návštěva však za to rozhodně stála. Jedná se o starověkou zádsobárnu vody, propracovaný podzemní sloupový prostor propojený lávkami. V Cisterně bylo zakázáno fotit, ale nikdo to nehlídal a fotil tam úplně každý. Lávky jsou lemovány naučnými cedulkami s nejrůznějšími bájemi a pověrami. Tuto prohlídku rozhodně doporučuji.

Pěšky jsme se pak vydali na kopec Topkapi, kde se nachází archeologické muzeum a historické stavby. Za vstup do areálu se platí vstupné, avšak i samotný park stojí za návštěvu. Měli jsme toho na programu ještě dost, tak jsme to jen proběhli. Tuto část Istanbulu hojně lemovali žebráci včetně dětí, ale dojem vylepšil místní prodej plíškových náušnic, které jsme pak k mé smůle nikde víc neviděli. Dole pod kocem Topkapi jsme sedli na tramvaj a dojeli na Grand Bazaar. Jednalo se na první dojem o velikou budovu - tržiště - propletené spoustou chodeb s pevně postavenými stánky. Po průchodu touto zastavěnou částí se pak objevuje klasický stánkový bazar. Ceny se zdály být poměrně vysoké a to i ceny suvenýrů - turecké medy, ořechy nevyjímaje.  Ochutnali jsme zde granátové želé s pistáciemi a když započal mírný nátlak u stánku, tak jsme utíkali pryč. Honza si potřeboval odskočit, k čemuž zde sloužily takové malé kozí chlívky na konci bazaru, ani radši nevědět, jak to tam vypadalo. Z bazaru jsme pěšky došli podle průvodce k Suleymanově mešitě, kde však zrovna probíhala modlitba, tudíž se nedalo nahlédnout dovnitř - jen muži, ale Honza se sám bál :-) Tak jsme chvíli čekali a pak to vzdali. Vstupné ale bylo zdarma. U mešity byl pěkné výhledy na město a Galatskou věž, takže také stojí za návštěvu.

Procházkou jsme sešli dolů na náměstí Eminonu, kde jsou místní trhy. Neodolávám a přeci jen začínám shopovat (kešu 200g + 100g pistácie = 5 TL, v druhém kole beru 100 g kořeněných ořechů + 100 g pálivého koření + 2 baklavy = 14,5 TL).  Honzík vybírá dárek rodičům. Pomalou procházkou podél vody se odebíráme na ubytování, když v tom se nechávám zlákat nabídkou večerní okružní platby Istanbulem za 10 TL za osobu až k 2. mostu před Bospor. Přeci jen projíždět se mezi Evropou a Asií se nepoštěstí každý den. Projížďka je nádherná, cestou se cpeme ořechy a baklavou a později na lodi kupujeme místní čaj, neboť by to chtělo trochu teplejší oblečení. Vidíme spoustu dalších památek, na které nám pro tentokrát bohužel nezbude čas. Cestou zpět z Eminonu jdeme podél rybích restaurací na dvoupatrovém mostě. Za mostem chytáme metro a vyjíždíme do kopce na Tunel, odtud pěšky na Taksim.

Cestou se stavujeme v místním zapadlém fastfoodu na křižovatce u ubytování. Mají obsazeno, ale prohodí kvůli nám pár místňáků a rychle nám udělají prostor. Dáváme si  2x kebab a radujeme se že bez jehněčího, to jen do doby než zjistíme, že tam museli strčit alespoň výrazný ovčí sýr. Cestou ještě kupujeme 3 fíky = 3 TL (Honzíkova premiéra), fantu a ayran = 3 TL, pak jednu hnusnou na grilu praženou krmnou kukuřice za 4,5 TL. Dobíjíme na metru ještě istanbul kart na 15 TL a hurá dom.

26. 9. 2014 - Odjezd z Istanbulu

Vstáváme a v 9:30 sbaleni odcházíme (jak zjišťujeme později, necháváme na pokoji 22.000 HUF - peníze přece nejsou všechno - aneb: "Vzala jsi ty peníze, co jsem schoval do ručníku na stole?" :-) ) a vyrážíme na metro Tunel a metrem do Kadikoy, tam naskočíme na loď a jedeme do Karakoy, zase za token za 4 TL z automatu. V přístavu si dáváme poslední kebab v restauraci pro místňáky za 5 TL/ks a jdeme na bus. Je trochu umění najít správný autobus, neboť to postrádá systém. Nelze ani říct, kterým směrem jaký autobus asi tak pojede. Je lepší se tak rovnou optat u řidičů, ať Vás navedou. Na letiště jedeme 10 E linkou a cesta trvá fakt dlouho - déle než hodinu. Istanbulkart se dá vrátit jen na letišti, a to v místech, kde se kupuje - dostali jsme za ni zpět jen 6 TL i když stála 7 a zbyly na ní 2 TL, ale hrozně jsme spěchali. Na letišti už jsme to měli na knap.

Let do Budapešti probíhal dle standardů Wizz, takže jsme hned po příletu hledali možnost koupit vodu. Hurááá automat - vhazuji 400 HUF, ale bohužel nic nevypadává - to je den! Hned na letišti u infostánku kupujeme 24 hod. listek na MHD 1650 HUF/ jednoho. Příjemné zjištění je, že přímo v příletové hale je obchod Spar s pozemskými cenami (voda 239 HUF). Z letiště pak opět jedeme busem 200E na metro, dále pak na zastávku metra Nyugati a odtud tramvají k Margaretinu ostrovu (Budapešť nemá příliš hustou tramvajovou síť a tak jich našim směrem jezdí dost, navíc jízdní řády jsou přehledné). U ostrova hledáme ubytko a dohadujeme se, která loďka bude asi naše. Botel Fortuna Boat Hotel máme zamluvený poprvé díky akci na hotels.de (sleva 20 EUR, cena po slevě 60 EUR za dvě noci) a za mě také naposledy. Loďka vypadá krásně, čistá, pěkně vybavená, jen je tu trochu chladno. Necháváme zde batůžky, měníme měny v peněžence a vyrážíme do města.

Od Margaretina ostrova jedeme tramvají č. 16 k chrámu sv. Matyáše u Budapešťského hradu. Ta stavba je neprosto velkolepá, nenechte si ji ujít, neboť přímo za ní se nachází pro mě největší skvost Budapešti, tedy Rybářská bašta. Projdeme se až na hrad, kdyejsou zrovna místní trhy, prohlížíme si krásné rukodělné výrobky a poté pokračujeme tramvají č. 16 dále na Deak Ferenc tér, kde si dáváme1/8 pizzy - 390 HUF/1 a prohlížíme horentní sumy za ruské kolo (2.400 HUF) v parku. Odcházíme tedy dál procházkou do města. Stavby Budapešti jsou nádherné a já osobně bych se tam procházela roky! Kolem parlamentu jsme došli až k naší oblíbené restauraci Lécso, kde jsme si dali skvělou véču za 5.580 HUF. Cena již obsahovala 10% přirážku, kterou si tu v restauracích účtují automaticky.

27. 9. 2014 -  Budapešť

Usnout na té lodi byla síla! Když zavřete oči, je to bolehlav jako po pořádném mejdanu, točí se s Vámi celý svět. Ráno nás budí především budík, protože únavou už zcela odpadáváme, ale vzhledem k tomu, že snídaně je v ceně, nehodlám si ji nechat ujít. Královská snídaně! Parádní švédské stoly, krásné prostředí, cpu se jak o život, neboť je mi jasné, že mě celý den bude zase můj miláček vláčet po všech čertech a bude v údivu pokaždé, když zmíním, že mám hlad.

Tramvají č. 6 vyrážíme opět směr hrad - přestupujeme na zastávce Szcent a odtud pokračujeme tramkou č.16 na hrad. Tentokrát jsme si to prošli důkladně pěkně za světla. Prohlédli jsme si všechny sochy na hradním nádvoří a pokochali se místními vyhlídkami. Poté, co jsme prošli celým nádvořím, došli jsme k eskalátorům, jež vedou na hrad. Odtud jsme zcupitali dolů na autobusovou zastávku. Dole je krásný park, který stojí za prohlídku, proto neleňte a taky si hrad projděte celý.

Ze zdola jsme jeli busem č. 178 až na konečnou, tam jsme dlouho tápali a bloudili, než jsme sedli na bus B27 a dojeli téměř až k citadelle na Gellértův vrch. Říká se, že to tam je hlavně v noci dost ebezpečné, že je to místními neoblíbená oblast, tak jsme jeli radši busem, ale měla jsem naopak pocit, že ve dne je to vesměs turistická destinace. Vypadá to tam jak na hranicích, spoustu stánků s cetkami, ale hlavně jsou tam toalety, kterých je v Budapešti obecně dost málo (180 HUF). Prohlédli jsme si to a užili krásné výhledy na Parlament a řetězový most. Zpátky jsme se vydali opět autobusem B 27 na konečnou a přestouplili na metro - postupně na modrou a žlutou, až k Andrássyho třídě. Kupujeme láhev limči (220 HUF) a popojíždíme jednu zastávku k Lázním Szechenyi. Lázně jsou cítit už na dálku, ten jejich smrádek mě odrazuje, ale zároveň tolik toužím vidět ty proslulé lázně zevnitř. Pro tentokrát mám smůlu, vzhledem k tomu že cestujeme jen s batůžkem o rozměrech stanovených Wizz, nemáme s sebou samozřejmě ani ručník ani plavky. Jdeme tedy procházkou směrem do města, všude jsou cítit langoše, typická maďarská pochoutka. Procházíme kolem zoo a náhodou v povzdálí vidíme tajuplný hrad - no neváháme, přehopsáme most a jsme tam. Prostě pohádka! Jde o hrad jak ze staré Transylvánie, průvodce ovšem mlčí a tento skvost nám zatajil. Stojí za to projít i zahradou, kde josu zajímavé sochy a je tam zpřístupněná kaple.

Dále pokračujeme na nám. Hrdinů, kde je monumentální památník a následně Adrássyho třídou do centra. Ta třída je ale fakt dlouhá a mě tradičně přepadává hlad. Tak si uprosím malou zastávku na oběd ve studentské jídleně na konci třídy (nic moc - 2350HUF). Chuť si musíme spravit zmrzkou 800 HUF/2 kopečky. Dále pokračujeme kolem opery a obdivujeme místní architekturu až náhodou narazíme na muzeum miniatur (vstupné 1900 HUF/jednoho), kde hoďku obdivujeme nejkrásnější stavby Maďarska propojené železnicí. Perfektně strávené chladné opdoledne. Venku přituhuje, ale to nám nebrání projít důkladně trhy na nám. Ferenc Dék, kde si kupujeme dárky na památku (šála 1500 HUF, tričko 3500 HUF). U trhů čistě náhodou narážíme na nejproslulejší langoše celé Budky. To se pozná podle toho, že jsem o tomto stánku četla na jednom food blogu. No nešlo si ho nedat - to by byl hřích. Dávám si tedy výborného nafouknutého langoše s česnekem, zakysanou smetanou a strouhaným sýrem! Delikátní! Přijedu znovu! Tohle funguje lépe než vhozená mince do kašny :-) Finančně jsme na suchu, tak naháníme směnárnu, nohy už bolí a překupníci nabízí spoustu výhodných kurzů. Odoláváme. Za 1.025 CZK získáváme 10250 HUF a na chvíli si zas připadáme jako boháči! Kolem chrámu poblíž Parlamentu oět mizíme do naší oblíbené restaurace Leczo na malou občerstvovačku před spaním (2 polévky+hranolky+limča+spropitné = 3000 HUF).Ještě si kupujeme vodu na noc za 200 HUF a mizíme do naší kajuty :-)

28. 9. 2014 - Cesta domů

Poslední ráno v kajutě - v koutku duše doufám, že i poslední v životě :-) Naboucháme do sebe tu výtečnou snídani v podpalubí, platíme 1.692 CZK za dvě perfektní noci v krásném ubytování, bereme batůžky a vyrážime se projít na Margaretin ostrov, když jsme na něj tři dny koukali :-) Na ostrově je rozhledna, restaurace, sportoviště, lázně i malá zoo takže taková venkovská část v centru Budky. Vše si důkladně prohlédneme a vyrážíme směrem na bus. Stavujeme se ještě náhodně v restauraci, kde si dáváme skvělý oběd (kuře s arašídovou omáčkou) a platíme 5090 HUF. Raduji se, že cena byla rozumná za 2 jídla a pití a pak mi dochází, že jsme nedali spropitné, no tak snad nám to bude odpuštěno. V centru se zrovna koná cyklozávod Tour Benefit, taksi prohlížíme odvážné závodníky, kteří sportují pro dobrou věc a tleskáme jak o život. Zahazujeme pohledy do schránky a zoufale hledáme nákupní možnosti. Dojdeme kolem vlakového nádraží až k West Endu, což shledávám největším obchoďákem blízko centra. Kupujeme ve sprau nějaké jedlé dárky (tokajské víno a maďarský Pick salámek) a občerstvení do busu (4615HUF+160CZK kartou). Metrem vyrážíme ze stanice Nyugati na Nepliget, kde je velké autobusové nádraží. skáčeme ještě na WC (240 HUF) a vyrážíme směr domů :-)

V Bratislavě se rozšoupneme a na rozloučenou s naší cestou si dáme do nosu! Během autobusové pauzy baštíme dortíky a proléváme to horkou čokoládou (9,75 EUR). Domů přijíždíme mrtví, rozlámaní, unavení a plní nezapomenutelných dojmů. První otázka cestou z autobusáku: A kam že pojedeme příště? ;-)

Fotečky z Istabulu najdete na rajčeti: janhavlat.rajce.idnes.cz/Istanbul_TR_24.-26.9.2014/ a najdete tam i fotky z Budapešti: janhavlat.rajce.idnes.cz/Budapest_H_26.-28.9.2014/